met bouwweb vind je meer!


 

U bent hier:  Home  >  Bouwlexicon  >  Artikelen

Geef ons de echte ingenieurs terug

Onder deze titel heeft Johan Schaberg een column geschreven in NRC Handelsblad. Hierin wordt aangegeven dat vroeger ingenieurs met verstand van projecten in de besturende functies zaten en tegenwoordig veel meer de procesmanagers met een sociale studie als ondergrond.

6 okt 2010

Onderzoek van Boer & Croon heeft aangetoond dat veel bedrijven bezwaar maken tegen het uurtarief van juristen. Een topadvocaat vraagt 514 euro per uur. Een partner van een ingenieursbureau vraagt 150 euro, dat is minder dan 30% van het juristentarief. En dat terwijl een ingenieur weet hoe je een dijk bouwt, een energiecentrale of een gebouw van 50 verdiepingen.

Vroeger, zei opa dan, werden grote, vernieuwende projecten in dit land door ingenieurs bedacht en gebouwd. Zo legden zij kanalen aan en ontwierpen bruggen, spoorlijnen en Deltawerken. Met regering hadden ze de verantwoordelijkheid voor de Afsluitdijk (Lely), voor landbouw (Mansholt, Lardinois, Braks), voor aanschaf van F-16's (Vredeling), voor onderwijs (opnieuw Braks, Ritzen) en zelfs voor financiën (Vondeling). En zij bestuurden grote bedrijven als Philips, Hoogovens en Shell.

Deltawerken

Maar de ingenieurs lijken te zijn verdwenen. In het laatste kabinet-Balkenende zat er één, Eurlings, maar dat is geen echte want die is afgestudeerd in technische bedrijfskunde. Verder waren het politicologen, ex-onderwijsmensen, juristen, historici, economen, twee biologen en, de grootste groep, sociale wetenschappers. Bij elkaar niet echt een groep mensen van wie rekenen het sterkste punt is, en aan wie je de verantwoordelijkheid voor complexe technische projecten zou geven.
Het is een maatschappelijk verschijnsel, want ook in de bedrijven zijn de topbanen in handen gekomen van mensen die leiding geven aan anderen die werken - niet van mensen die weten hoe je dingen moet maken. De huidige topbestuurders hebben geleerd voor general manager voor wie alles proces is. De inhoud doet er niet meer toe.
Een Delftse student en een student sociale wetenschappen vergeleken hoeveel ze moesten leren voor drie studiepunten (ECTS). De ‘socioloog’ schreef een werkje over de historische ontwikkeling van de sociologie. De Delftenaar las driehonderd bladzijden techniek en maakt diverse berekeningen voor één studiepunt. Ingenieurs hebben een vak, de meeste anderen zijn handig met vaardigheden.
Minister Eurlings - misschien toch een echte ingenieur - wees vorige week resoluut het voorstel van de hand om de beloning van de directie van spoorwegbeheerder ProRail te verdubbelen. Eurlings was even gaan rekenen en vergelijken, en vond het voorstel buiten proporties. Balkenendenorm en geen cent meer, bromde hij.

Was dat niet al te fors besloten want waar vind je procesaanstuurders directeuren die bereid zijn voor een schamele 188.000 euro aan de slag te gaan? Tot die uurtarievenvergelijking van advocaten en ingenieurs langskwam. Voor minder dan eenderde van de prijs van een moderne sofist heb je iemand die weet dat inhoud voor aansturing komt. Dan heb je voor 188.000 euro een echte Delftse ingenieur die sterk is op inhoud. Terwijl je anders een half miljoen kwijt zou zijn voor een jurist, bestuurskundige of MBA'er.

Commissarissen (M/V), word wakker, let op uw inkoopgedrag bij de aanschaf van uw volgende topbestuurder. Geef ons de ingenieurs terug. Ze kosten minder en werken beter.
[met dank aan Johan Schaberg (NRC Handelsblad)]

http://www.nrc.nl

 

 

*** Naar Nieuwsarchief ***

 

Nieuws

Uw bericht op bouwweb ?

Aanmelden


Bouwindex

..... en meer

 


AEC info bouwinformatie

.

Glasbok - transport van glas

 

 

 

verwijzing op Bouwweb - 25 euro

 

 

 

BouwWeb - de oudste bouwsite van Nederland ('95)
(e) info@bouwweb.nl
copyright © 1995-2017 bouwweb