met bouwweb vind je meer!


 

 

22 november 2002

De Boer: Toch snelle uitvoering Randstadrail

Doordat prioriteit zal worden gegeven aan de snelle spoorverbinding tussen Rotterdam, Den Haag en Zoetermeer zullen andere infrastructuurprojecten naar achteren schuiven.

Het ministerie wil nog geen duidelijkheid geven over de verschuivingen binnen het MIT (Meerjarenprogramma Infrastructuur en Transport). Pas volgende week krijgt de Tweede Kamer daar informatie over toegestuurd. Verkeer en Waterstaat verwacht echter geen kritiek in het parlement, omdat tegemoet is gekomen aan de wens van de regio en in overleg met de regio projecten naar achteren schuiven. Waarschijnlijk zit daar in ieder geval de spoortunnel van Delft bij.

De Boer heeft het geld woensdag toegezegd in een gesprek met de regio. Gezamenlijk is besloten alsnog vaart te zetten achter de uitvoering van Randstadrail. Daarmee komt de minister terug op zijn dreigement van afgelopen september om het lightrailproject voorlopig in de ijskast te zetten.
Verantwoordelijk wethouder Bruins van Den Haag sloeg gisteren samen met zijn Rotterdamse collega Hulman alvast de eerste paal van station Leidschenveen. Ballast Nedam gaat dit deelproject uitvoeren. Het is de bedoeling dat 1 juli 2006 de eerste voertuigen langs de nieuwe Vinex-locatie razen. Door de toezegging van minister De Boer denkt de wethouder dat die datum weer realistisch is.

Schrapen
Daardoor acht Bruins het ook zeer waarschijnlijk dat Railinfrabeheer nog dit jaar de Nootdorpboog gaat gunnen. Dit is een stuk nieuw spoor over de A12 richting het onderhoudsdepot in Leidschendam. In de nabije toekomst worden stations bijgebouwd in het Beatrixkwartier in Den Haag en worden bestaande stations aangepast. De lightrailverbinding gaat de huidige Hofpleinlijn en Zoetermeerlijn vervangen en met elkaar verbinden, zodat iedere tien minuten een voertuig passeert. Het wordt het eerste grootschalige lightrailproject in Nederland.
Volgens de Haagse wethouder zullen andere projecten in de regio geen extra vertraging oplopen in de uitvoering. Het geld wordt volgens Bruins weggehaald bij werken die door andere oorzaken al vertraging oplopen.

We hebben kritisch gekeken naar de verwachte uitvoeringsdatum van projecten en het gereserveerde geld. Door te kiezen voor een ander kasritmesysteem en voorkoming van onderuitputting is het geld bijeen geschraapt. Het Rijk betaalt 800 miljoen en de regio draagt 150 miljoen bij.

De wethouder is opgetogen over de ommezwaai van de minister. We hebben het geluk een handje geholpen met een intensieve lobby. In een interview met deze krant sprak de wethouder eind oktober nog van contractbreuk, maar hij moest eerlijk toegeven dat hij geen dwangmiddelen achter de hand had om met zekerheid te kunnen beschikken over geld.

[bron: Cobouw]

 

 

 

 

**** Naar Nieuwsarchief ****

 

Nieuws

Uw bericht op bouwweb ?

Aanmelden


Bouwindex

..... en meer

 


AEC info bouwinformatie

 

 

 

 

 

Glasbok - transport van glas

 

 

 

verwijzing op Bouwweb - 25 euro

 

 

 

BouwWeb - de oudste bouwsite van Nederland ('95)
(e) info@bouwweb.nl
copyright © 1995-2017 bouwweb