Nieuws van en voor bouwgerelateerde bedrijven

23 november 2006

prof. De Ridder stelt: ‘De bouw moet normaal worden’

Je hebt de normale maatschappij en je hebt de bouw, waar alles precies omgekeerd gebeurt. De bouw moet normaal worden, vindt professor Hennes de Ridder. Op 16 november presenteerde hij het Living Building-concept dat die verandering gestalte moet geven.

Als je bij de Mercedes-dealer naar binnenstapt en zegt dat je een kippenhok op de kofferbak wilt en nog een dakkapel erbij, dan word je voor gek verklaard en de showroom uitgezet. Maar in de bouw doen we dat zo. U vraagt en wij draaien, is het parool. Dat moet veranderen in: wij draaien wel, maar kijk maar in de etalage wat u hebben wilt.”

Onder het motto: ‘je moet eerst weten wat er mis is voordat je aan iets nieuws kunt beginnen’, legt De Ridder de onvolkomenheden van bestaande tradities en manier van werken in de bouw genadeloos bloot.
Een klant komt bij een autoproducent met een lange lijst specificaties. De producent gaat drie maanden rekenen en tekenen en komt met een aanbod. De klant accepteert. Een maand later zet de producent een bouwkeet in de tuin van een klant en weer een maand later begint hij met het chassis gevolgd door het stellen van de kozijnen. Vervolgens wordt de carrosserie gemaakt. Dan komt de elektricien, die breekt de carrosserie weer deels af omdat hij anders de kabelbomen niet kan plaatsen. Dan moeten de remmen nog worden ingebouwd. Uiteindelijk is de auto klaar, blijkt bij de oplevering dat er geen wielen onder zitten. Zegt de producent: ‘dat stond ook niet in de specificatie, dat wordt meerwerk.’ Daar moeten we dus vanaf”, vindt De Ridder.

Pps-verband
Het toenemend gebruik van langlopende contracten al of niet in pps-verband (publiek private samenwerking) wekt bij hem grote verbazing. Als voorbeeld neemt hij het Montaigne Lyceum op Ypenburg met een 35-jarig DBFMO-contract
(design-build-finance-maintain-operate) . "Het is zoiets als in een huwelijkscontract vooraf vastleggen hoeveel kinderen er moeten komen, in welke auto het gezin gaat rijden en hoeveel kamers een huis moet hebben. Alsof de wereld niet verandert en de wensen van de eindgebruiker niet veranderen. Je kunt de toekomst niet vastleggen in lange contracten.”

Ook langdurige onderhoudscontracten zijn volgens hem uit den boze.
"Onderhoud is afhankelijk van het gebruik. Hoe kun je dan langlopend voor een vaste prijs het onderhoud vastleggen. Dat is vragen om problemen. In de normale wereld denkt toch ook geen autodealer eraan om voor een vast prijs onderhoud te plegen onafhankelijk van het gebruik. Alleen als je er dik voor betaald zoals in lease-contracten. Maar die gelden maar voor een paar jaar, daarna moet je een andere auto, omdat alles anders is”, meent De Ridder.

De oplossing is volgens hem luisteren naar de klant, maar nooit doen wat hij zegt. “De klant geeft een oplossingsruimte aan en nodigt integrale aanbieders uit met oplossingen te komen. Daar kan hij dan vervolgens uit keizen. Zo moet de bouw dus ook gaan werken. De klant wil helemaal geen kant-en-klare oplossing. Hij wil een oplossingsruimte. Daar moet de bouw ook heen.

Programma
In die visie heeft een opdrachtgever een programma van eisen waar de oplossingen zonder meer aan moeten voldoen. Vervolgens geeft de opdrachtgever een aantal randvoorwaarden, onder meer het budget, en een wensenpakket. De aanbieder kan dan aan de slag en houdt daarbij rekening met de waarde die hij kan creeren voor de klant. Degene die de beste waarde-prijsverhouding aanbiedt, krijgt het werk. Creëert hij lopende het werk nog meer waarde, dan wordt de prijs hoger, wordt de waarde minder dan belooft, dan krijgt hij minder. Uiteraard binnen van tevoren vastgestelde bandbreedtes.
" Waar het dan om draait, is integrale ketens. Ik denk dat we over 5 jaar zo’n tien integrale ketens hebben. Dan koop je een groot stadion van BAM of Ballast Nedam en een klein stadion van Dura Vermeer. De aanbieder moet dan ook het lef hebben als FC Tietjerkstradeel een stadion wil met 60.000 zitplaatsen, te zeggen dat ze dat niet krijgen. Dat een stadion voor 1000 man groot genoeg is, anders zoeken ze maar een andere aanbieder.

Natuurlijk zit er veel meer in het Living Building-concept. “Maar het uitgangspunt is simpel. De bouw moet de normale maatschappij worden”, aldus De Ridder.

bron: Cobouw

Meer info: Goeroes - Het nieuwe Bouwen

 




Ook interessant


Thumbnail Image 1

Opinie

Thumbnail Image 1

Asset Management Infrastructuur

Thumbnail Image 1

Bouwnieuws


Thumbnail Image 1  Gravestate

Thumbnail Image 1

Asset Management Instituut

Thumbnail Image 1 

Badeta koffiebranders


Thumbnail Image 1

Waterbouwdag

Thumbnail Image 1

Extreem snelle hosting




Over ons


Bouwweb is in 1995 opgericht en was de eerste Internet Presence Provider voor de bouw en alle daaraan gerelateerde bedrijven.

 

 

Nieuws


Bouwnieuws 2023

Overzicht van pers- en nieuwsberichten van en voor de bouw. Uw bericht kan ook worden opgenomen.

 

Bouwopinie

Columns en opinierende berichten over projecten, studies en dissertaties met betrekking tot de bouw.

 

Contact


Bouwweb
van zuylen van nijeveltstraat 45A
2242 AJ wassenaar
e: redactie@bouwweb.nl