23 november 2006
prof. De Ridder stelt: ‘De bouw moet normaal
worden’
Je hebt de normale maatschappij en je hebt de bouw,
waar alles precies omgekeerd gebeurt. De bouw moet normaal
worden, vindt professor Hennes de Ridder.
Op 16 november presenteerde hij het Living Building-concept
dat die verandering gestalte moet geven.
Als je bij de Mercedes-dealer naar binnenstapt en zegt dat je een kippenhok op de kofferbak wilt en nog een dakkapel erbij, dan word je voor gek verklaard en de showroom uitgezet. Maar in de bouw doen we dat zo. U vraagt en wij draaien, is het parool. Dat moet veranderen in: wij draaien wel, maar kijk maar in de etalage wat u hebben wilt.”
Onder het motto: ‘je moet eerst weten wat er
mis is voordat je aan iets nieuws kunt beginnen’,
legt De Ridder de onvolkomenheden van bestaande tradities
en manier van werken in de bouw genadeloos bloot.
“Een klant komt bij een autoproducent met een
lange lijst specificaties. De producent gaat drie maanden
rekenen en tekenen en komt met een aanbod. De klant accepteert.
Een maand later zet de producent een bouwkeet in de tuin
van een klant en weer een maand later begint hij met het
chassis gevolgd door het stellen van de kozijnen. Vervolgens
wordt de carrosserie gemaakt. Dan komt de elektricien, die
breekt de carrosserie weer deels af omdat hij anders de
kabelbomen niet kan plaatsen. Dan moeten de remmen nog worden
ingebouwd. Uiteindelijk is de auto klaar, blijkt bij de
oplevering dat er geen wielen onder zitten. Zegt de producent:
‘dat stond ook niet in de specificatie, dat wordt
meerwerk.’ Daar moeten we dus vanaf”, vindt
De Ridder.
Pps-verband
Het toenemend gebruik van langlopende contracten al of niet
in pps-verband (publiek private samenwerking)
wekt bij hem grote verbazing. Als voorbeeld neemt hij het
Montaigne Lyceum op Ypenburg met een 35-jarig DBFMO-contract
(design-build-finance-maintain-operate)
. "Het is zoiets als in een huwelijkscontract vooraf
vastleggen hoeveel kinderen er moeten komen, in welke auto
het gezin gaat rijden en hoeveel kamers een huis moet hebben.
Alsof de wereld niet verandert en de wensen van de eindgebruiker
niet veranderen. Je kunt de toekomst niet vastleggen in
lange contracten.”
Ook langdurige onderhoudscontracten zijn volgens
hem uit den boze.
"Onderhoud is afhankelijk van het gebruik. Hoe
kun je dan langlopend voor een vaste prijs het onderhoud
vastleggen. Dat is vragen om problemen. In de normale wereld
denkt toch ook geen autodealer eraan om voor een vast prijs
onderhoud te plegen onafhankelijk van het gebruik. Alleen
als je er dik voor betaald zoals in lease-contracten. Maar
die gelden maar voor een paar jaar, daarna moet je een andere
auto, omdat alles anders is”, meent De Ridder.
De oplossing is volgens hem luisteren naar de klant, maar nooit doen wat hij zegt. “De klant geeft een oplossingsruimte aan en nodigt integrale aanbieders uit met oplossingen te komen. Daar kan hij dan vervolgens uit keizen. Zo moet de bouw dus ook gaan werken. De klant wil helemaal geen kant-en-klare oplossing. Hij wil een oplossingsruimte. Daar moet de bouw ook heen.”
Programma
In die visie heeft een opdrachtgever een programma van eisen
waar de oplossingen zonder meer aan moeten voldoen. Vervolgens
geeft de opdrachtgever een aantal randvoorwaarden, onder
meer het budget, en een wensenpakket. De aanbieder kan dan
aan de slag en houdt daarbij rekening met de waarde die
hij kan creeren voor de klant. Degene die de beste waarde-prijsverhouding
aanbiedt, krijgt het werk. Creëert hij lopende het
werk nog meer waarde, dan wordt de prijs hoger, wordt de
waarde minder dan belooft, dan krijgt hij minder. Uiteraard
binnen van tevoren vastgestelde bandbreedtes.
" Waar het dan om draait, is integrale ketens.
Ik denk dat we over 5 jaar zo’n tien integrale ketens
hebben. Dan koop je een groot stadion van BAM of Ballast
Nedam en een klein stadion van Dura Vermeer. De aanbieder
moet dan ook het lef hebben als FC Tietjerkstradeel een
stadion wil met 60.000 zitplaatsen, te zeggen dat ze dat
niet krijgen. Dat een stadion voor 1000 man groot genoeg
is, anders zoeken ze maar een andere aanbieder.”
Natuurlijk zit er veel meer in het Living Building-concept. “Maar het uitgangspunt is simpel. De bouw moet de normale maatschappij worden”, aldus De Ridder.
bron: Cobouw
Meer info: Goeroes - Het nieuwe Bouwen
Bouwweb is in 1995 opgericht en was de eerste Internet Presence Provider voor de bouw en alle daaraan gerelateerde bedrijven.
Overzicht van pers- en nieuwsberichten van en voor de bouw. Uw bericht kan ook worden opgenomen.