U bent hier: Home > Bouwlexicon > Artikelen
Het huidige geluidssysteem van Schiphol is failliet en daarover was iedereen het eens. Dat zei demissionair minister Camiel Eurlings donderdagavond nadat hij voorstellen voor een nieuw geluidsstelsel van oud-minister Hans Alders en belanghebbenden in ontvangst had genomen.
22 aug 2010
,,Het bestaande systeem kent namelijk perverse effecten waardoor er soms meer mensen in de herrie zitten dan nodig is. Ik ben blij dat er nu een goed alternatief ligt waar omwonenden, de sector en de bestuurders het over eens zijn'', zei Eurlings donderdag. Hij vindt dat belanghebbenden als Schiphol, het Rijk, KLM, bestuurders en omwonenden, verenigd in de 'Alders-tafel' een ,,fantastisch resultaat'' hebben bereikt ,,waarmee we nu zorgvuldig verdergaan.'' Hij stuurt het advies naar de Tweede Kamer, in de hoop dat op 1 november begonnen kan worden met experimenten met het nieuwe geluidssysteem. Dat moet er voor zorgen dat luchthaven Schiphol verder kan groeien zonder dat de geluidsoverlast toeneemt.
Oplossingen geluidsoverlast
Van de vijf banen zullen de zogenoemde preferente banen, de Polderbaan en de Kaagbaan, de komende jaren vaker worden aangewezen dan de andere drie banen. Simpelweg omdat er minder mensen wonen onder de aan- en uitvliegroutes van die twee banen. De mensen die vlakbij de Buitenveldertbaan, Aalsmeerbaan en Schiphol-Oostbaan wonen, zullen worden ontzien.
Daarnaast geldt voor de landende toestellen dat de piloten hoger in een glijvlucht moeten komen aanvliegen, omdat dat weer minder geluidsoverlast veroorzaakt. Deze methode wordt op dit moment al ’s nachts toegepast, maar zal straks ook overdag worden gebruikt.
Ook het taxi‘n moet zo geluidsarm mogelijk. De piloten zullen indien mogelijk meer op de wielen remmen, dan op de motor, waardoor de de motor stationair kan blijven draaien en dus minder geluid produceert.
Op 1 november van start
Het nieuwe stelsel komt voort uit afspraken die zijn gemaakt in het Aldersakkoord van oktober 2008. Verscheidene partijen lagen sindsdien met elkaar in de clinch over de uitvoering van het akkoord.
Als dit nieuwe systeem blijkt te werken, dan mag Schiphol in ruil daarvoor groeien naar zo'n 510.000 vluchten in 2020. Dat zijn er zo'n 30.000 meer dan nu. Maar dan mag het geluidsoverlast niet toenemen. En om daar achter te komen start in november een proef van twee jaar waarin de nieuwe manier van werken geprobeerd wordt.
Het is de bedoeling dat het experiment op 1 november van dit jaar van start gaat. Het advies wordt donderdag overhandigd aan de demissionaire ministers van Verkeer en Waterstaat en VROM
Voorbarig
De Stichting Natuur en Milieu vindt de conclusie van voorzitter Hans Alders van het Schiphol-overleg veel te voorbarig. Met dit nieuwe systeem hebben omwonenden veel minder zekerheid en bescherming tegen de geluidsoverlast, stelt de stichting vrijdag. De verdeling van de geluidsoverlast over de regio is minder goed geregeld. Gebieden die nu nog weinig geluidsoverlast hebben, kunnen in de toekomst alsnog onder een vliegroute komen te liggen, vreest Natuur en Milieu.
Bouwweb is in 1995 opgericht en was de eerste Internet Presence Provider voor de bouw en alle daaraan gerelateerde bedrijven.
Overzicht van pers- en nieuwsberichten van en voor de bouw. Uw bericht kan ook worden opgenomen.