16 januari 2006
CBRB - Vervoerders bouwgrondstoffen luiden noodklok
Het Centraal Bureau voor de Rijn- en Binnenvaart (CBRB) heeft in een open brief aan de organisaties van het bouwend bedrijfsleven de noodklok geluid over de situatie in het vervoer van bouwgrondstoffen per binnenschip. Het vervoer hiervan is volgens hen nauwelijks rendabel.
Tarieven
De economische situatie van het gespecialiseerd vervoer
van zand en grind per binnenschip is volgens het CBRB in
veel gevallen slecht. Het CBRB vergeleek de tarieven die
in de markt betaald worden met een nog te publiceren rapport
van economisch onderzoeksinstituut NEA. Uit dit rapport
‘Kostenindex voor de zand- en grindvaart-uitgave 2005’
zou blijken dat het verschil tussen de berekende kostprijs
en de daadwerkelijk verkregen inkomsten vaak wel 25 procent
is.
Binnenschip
Een groot deel van alle bouwgrondstoffen (ongeveer 75 procent
volgens het CBRB) wordt per binnenschip vervoerd naar locaties
in het binnenland. Het gaat jaarlijks om ongeveer 50 miljoen
ton. Als de vervoerprijzen op hetzelfde niveau blijven als
ze nu zijn, verwacht het CBRB dat een deel van de binnenvaartsector
in de problemen raakt. Het betreft hier niet alleen de vervoerders
van zand en grind, maar ook die van ophoogzand en bagger.
Deze schepen varen volgens het CBRB veelal rechtstreeks
voor grote aannemersbedrijven.
bron: CBRB
Bouwweb is in 1995 opgericht en was de eerste Internet Presence Provider voor de bouw en alle daaraan gerelateerde bedrijven.
Overzicht van pers- en nieuwsberichten van en voor de bouw. Uw bericht kan ook worden opgenomen.