17 oktober 2006
Keramische metaalhalogeenlampen leveren significante veiligheidsvoordelen
Nieuw onderzoek toont aan: Wit licht van keramische metaalhalogeenlampen
leveren significante veiligheidsvoordelen voor
voertuigbestuurders en voetgangers.
Een nieuw onderzoek heeft aangetoond dat
de straatverlichting in woonwijken werkelijke veiligheidsvoordelen
kan bieden voor zowel voertuigbestuurders als voetgangers
als daarin gebruik wordt gemaakt van het witte licht van
keramische metaalhalogeenlampen in plaats van ‘geel’
licht.
Testen hebben bewezen dat voertuigbestuurders de bewegingsrichting van een object onder wit licht sneller konden waarnemen en interpreteren dan onder geel licht. Dit kon worden vertaald in een circa één meter kortere remweg bij een rijsnelheid van 30 km/h. Die afstand kan resulteren in een hogere veiligheid voor voertuigbestuurder en voetganger, want hij betekent het verschil tussen dood of verwonding, zwaar of lichter letsel, en letsel of een ‘bijna ongeluk’.
Theoretische onderzoeken
hadden al eerder gesuggereerd dat wit licht een veiligheidsvoordeel
zou kunnen hebben, maar nu heeft het Lighting Research Center
in New York (USA) in een onafhankelijk onderzoek onder werkelijke
verkeersomstandigheden het verschil onderzocht tussen wit
en geel licht in straatverlichting. Het doel daarvan was
vast te stellen in welke mate de lichtkleur invloed heeft
op de visuele prestaties en reactiesnelheid van automobilisten
onder nachtelijke verlichtingscondities. Van speciaal belang
was de reactietijd bij perifere visie. Perifere visie is
een aanduiding voor het vermogen van verkeersdeelnemers
om potentiële gevaren waar te nemen die van de zijkant
naderen, bijvoorbeeld een kind dat plotseling de straat
op loopt.
In het onderzoek werden de hogedruknatriumlampen
(SON) en Cosmo White (CPO) lampen van Philips vergeleken.
De onlangs ontwikkelde Cosmo White-lampen bieden een zeer
hoog systeemrendement en verbeterde optische prestaties.
Automobilisten die deelnamen aan de test moesten een van
de twee richtingen vaststellen van doelen die bewogen in
hun perifere blikveld terwijl ze recht naar voren keken,
en daarop reageren door te remmen of te versnellen. De beweging
van het doel – in dit geval een namaakhert - werd
geactiveerd doordat de voorwielen van de auto een bepaald
punt passeerden.
De auto was een Ford Focus met halogeen koplampen en de
testomgeving bestond uit een 300 meter lang deel van een
rechte,7 meter brede straat met twee rijbanen. De straatverlichting
bestond uit vijf op masten gemonteerde, volledig afgeschermde
straatverlichtingsarmaturen, op onderlinge afstanden van
8 meter. Deze werden uitgerust met respectievelijk Cosmo
White- of hogedruknatriumlampen. Apparatuur voor het meten
van activering en reactiesnelheid completeerde de experimentele
meetopstelling.
Dertien automobilisten namen deel aan de test die
in totaal 14 pogingen onder 3 verlichtingscondities omvatte,
en hun reactiesnelheden werden gemeten. In totaal werden
er ’s nachts 546 metingen verricht.
Resultaten
De statistisch bevestigde resultaten toonden aan dat de
reactietijden bij gelijkblijvend verlichtingsniveau voor
Cosmo White-lampen korter waren dan voor hogedruknatriumlampen
en dat resulteerde in ongeveer 1 meter verschil in remweg.
Deze witte lamp was daardoor effectiever in termen van perifere
visie van de automobilist.
De waarde van goede verlichting kan zelfs
van nog grotere betekenis zijn in potentieel gevaarlijke
situaties. Keramische metaalhalogeenlampen voor straatverlichting,
zoals de nieuwe Cosmo White-lamp van Philips Lighting,
kunnen de nachtelijke reactietijden van verkeersdeelnemers
verbeteren. De toepassing ervan in straatverlichting kan,
vergeleken met meer conventionele lampen zoals de hogedruknatriumlamp,
significant bijdragen aan het verbeteren van de verkeersveiligheid.
Van wit licht is ook bekend dat het andere veiligheidsvoordelen
biedt in onze steden en plaatsen. Recente onderzoeken hebben
aangetoond dat menselijke kenmerken gemakkelijker worden
herkend onder wit licht. Dit kan leiden tot een groter veiligheidsgevoel,
vooral voor hen die zich het meest kwetsbaar voelen.
meer info: Philips Nieuwscentrum
Bouwweb is in 1995 opgericht en was de eerste Internet Presence Provider voor de bouw en alle daaraan gerelateerde bedrijven.
Overzicht van pers- en nieuwsberichten van en voor de bouw. Uw bericht kan ook worden opgenomen.