Nieuws van en voor bouwgerelateerde bedrijven

11 augustus 2022

Zonnepanelen pitchen aan een bouwontwikkelaar?
Zo kan je dit aanpakken

Zonnepanelen zijn gelukkig een steeds populairder wordend product. Zowel consumenten als bedrijven tonen steeds  meer interesse in montagesystemen, zoals die van Esdec. Ook bouwontwikkelaars zien steeds sneller het nut van zonnepanelen. Toch hebben sommigen nog een klein steuntje in de rug nodig. Om de voordelen van zonnepanelen te laten zien, is het belangrijk een goede pitch op te zetten.

Wees kort en bondig

Een pitch duurt ongeveer een paar minuten. In het geval van een elevator pitch (gebaseerd op het idee dat je met iemand in de lift staat en een idee moet pitchen voor dat de lift boven op de gewenste verdieping is) is dit zelfs maar één minuut. Dit in tegenstelling tot een presentatie, waar je vaak langer de tijd voor hebt. Door gebruik te maken van een PowerPoint presentatie om je verhaal kracht bij te zetten. Zorg er daarom voor dat je een korte en bondige pitch voorbereid. Verzin een introductie die de aandacht trekt. Dit kan een scherpe vraag zijn of een bijzonder feitje. Kom vervolgens ter zake en laat weten waarom zonnepanelen een goede toevoeging zal zijn voor de bouwontwikkelaar. Sluit de pitch af door aan te geven dat je altijd bereid bent om hier verder op door te gaan of informatie kan delen bij interesse.

Ken je product

Dit klinkt nogal logisch, maar de nodige productkennis kan net het verschil maken. Als installateur weet je natuurlijk wat zonnepanelen zijn, maar het is nooit verkeerd om je nog eens extra te verdiepen in het product dat je wilt verkopen. Zoek bijvoorbeeld eens wat feiten op over zonnepanelen. Van welke materialen zijn de panelen gemaakt? Waarom is er gekozen voor dit soort materialen? Wat is het belang van zonnepanelen? Hoeveel zonnepanelen zijn er inmiddels geplaatst in Nederland? Dit klinkt misschien als nutteloze informatie, maar met dit soort inzichten kan je de ontwikkelaar sneller overhalen. Je wekt ook nog eens de indruk dat je het product door en door kent. Daarnaast zorgt een goede voorbereiding ervoor dat je beter antwoord kan geven op eventuele vragen. Wat is er bijvoorbeeld anders bij montagesystemen zonnepanelen schuin dak ten opzichte van die voor een recht dak? De ontwikkelaar kan hier naar informeren.Het komt dan amateuristisch over als je later bij die persoon terug moet komen omdat je een antwoord moet opzoeken.

Benadruk de voordelen

Het is belangrijk om gedegen onderzoek te doen naar de exacte voordelen van zonnepanelen. Denk aan zaken als; hoeveel kan je besparen met zonnepanelen per maand/per jaar? Hoe lang gaan zonnepanelen mee? Hoeveel lager zijn de onderhoudskosten ten opzichte van alternatieve energiebronnen? Wat is de positieve impact op het milieu? Dit zijn allemaal goede punten die belangrijk zijn om te communiceren naar de bouwontwikkelaar.

 

Hopelijk geeft dit je wat meer hou vast tijdens je pitch. Heel veel succes!




Ook interessant


Thumbnail Image 1

Opinie

Thumbnail Image 1

Asset Management Infrastructuur

Thumbnail Image 1

Bouwnieuws


Thumbnail Image 1  Gravestate

Thumbnail Image 1

Asset Management Instituut

Thumbnail Image 1 

Badeta koffiebranders


Thumbnail Image 1

Waterbouwdag

Thumbnail Image 1

Extreem snelle hosting




Over ons


Bouwweb is in 1995 opgericht en was de eerste Internet Presence Provider voor de bouw en alle daaraan gerelateerde bedrijven.

 

 

Nieuws


Bouwnieuws 2024

Overzicht van pers- en nieuwsberichten van en voor de bouw. Uw bericht kan ook worden opgenomen.

 

Bouwopinie

Columns en opinierende berichten over projecten, studies en dissertaties met betrekking tot de bouw.

 

Contact


Bouwweb
van zuylen van nijeveltstraat 45A
2242 AJ wassenaar
e: redactie@bouwweb.nl