Ruimtegebruik
MRbanner.gifMore than you Expect
    Contact      
 

 

 

 

 

Diverse functies en vooral de combinatie van functies kunnen ondergronds en leiden tot meervoudig en intensief ruimtegebruik.

Het nut van het ondergronds aanleggen van infrastructuur is al langer bekend. De voordelen zijn het voorkomen van milieuhinder en barrierewerking.

Niet alle functies zullen onder de grond kunnen gedijen. De aanwezigheid van daglicht blijft essentieel. Via goede ontwerpen (atria etc) kan meer daglicht in ondergrondse ruimtes worden benut en het aantal functies zal daarmee evenredig toenemen.

Arbeidsextensieve functies (opslag, installaties) zijn bij uitstek geschikt om ondergronds te brengen.

Bij veel functies blijft het een afwegen van voor- en nadelen. Door een evenwichtig ontwerp met een creatieve vermenging van functies kan ondergronds bouwen een beter alternatief worden dan het nu voor veel functies is.

Multifunctionaliteit is grofweg in twee vormen zichtbaar:

  1. dubbel grondgebruik
  2. functiemenging

In het Central Artery Project in Boston wordt een autoverbinding onder de grond gebracht waarmee een parkeerstrook van enkele kilometers door de stad wordt aangebracht.

In de Underground City in Montreal zijn goede voorbeelden van functiemenging te zien. Een metrostation ligt in een universiteitscomplex, studenten stappen er in en uit de metro om naar college te gaan. Shopping Malls liggen er op de onderste bouwlagen van een kantoorcomplex. Onder een kerk is de ruimte benut voor het winkelen. De kantoor- en winkelfunctie is in Crystal City in Washington versmolten tot een publiek-private ruimte van pleinen, roltrappen en verbindingen tussen de metrostations.

Mogelijke ondergrondse functies:

* Winkelcentrum
* Museum
* Metro
* Parkeergarage
* Opslag
* Kantoren
* Wonen
* Recreeren
* Universiteit
* Bibliotheek
* Laboratorium

 

 

 

MontrealMinneapolisKansas CityWashingtonBoston

UndergroundMontreal CityCatherineShoppingMontreal MetroUndergroundMontreal CityCatherineUndergroundMontreal CityMontreal CityCatherine

 

 

 

 

 

 

_________________________________________________________

redactie WMR
(e) redactie@bouwweb.nl

copyright © 1995-2019 bouwweb