In Nederland worden de technieken van ondergronds
bouwen ingezet voor meervoudig ruimtegebruik. Meestal
worden de ondergrondse mogelijkheden benut voor infrastructuur,
maar steeds meer om de problematiek van stedelijke gebieden
aan te pakken. In veel grote steden wordt de leefbaarheid
aangetast door luchtvervuiling, verkeer en geluid. Voor
het oplossen van deze problematiek zijn een beperkt aan
keuzes te maken. het begruik van de ondergrondse ruimte
is een oplossing voor alle problemen, maar het is zeker
een middel om meer keuzemogelijkheden te creeren. Er zijn
veel recente voorbeelden van projecten, waarbij het gebruik
van de ondergrondse ruimte nieuwe mogelijkheden
biedt. Om in de toekomst met beleid de ondergrondse mogelijkheden
te benutten, is het noodzakelijk meer kennis te hebben van
bestaande oplossingen.
Nieuw is het gebruik van de ondergrond niet, zoals Valkenburg
toont. Maar ook daar worden verkenningen verricht (zie het
boek Geotecture - the art of underground
space use - PAM Consultants) om de ondergrondse mogelijkheden
te gebruiken voor een kwalitatieve verbetering van de stad.
Grote steden zijn ook op zoek naar nieuwe concepten. Zoals
bij het Centraal Station
en de zogenoemde Koopgoot
in Rotterdam.
Niet alleen de geeigende instanties zijn met het onderwerp
Meervoudig Ruimtegebruik bezig. Maar ook marktpartijen en
technische instituten bewegen zich op het vlak (steeds
meer 3D) van de ruimtelijke ordening. Zoals het AVBB
met zijn corridor-concept en de CUR,
waar een Expertisenetwerk Meervoudig Ruimtegebruik wordt
geinstalleerd.
|